Ulla-Maija Paavilainen „Suurim neist on armastus: Kirsti Paakkaneni lugu: naine Marimekko edu taga“

Ilukirjanduslikus võtmes tundeküllane elulooraamat Soome tippjuhist Kirsti Paakkanenist, kelle juhtimisel sai Marimekkost üks riigi edukaim tekstiili- ja rõivaala ettevõte. Raamatul on Soomes tohutu edu olnud, sellest plaanitakse ka film teha.

Mahukasse raamatusse on kirja pandud tegusa naise elulugu. Soovitan seda lugeda inimestel, kes soovivad elus läbi lüüa, midagi asjalikku teha ning eriti ettevõtlusega tegelejatel. Noortele tuleb lugemine samuti kasuks, siit saab julgust oma tee valimiseks. Väga inspireeriv, positiivsust süstiv raamat!

Kirsti lugu on nagu muinasjutt: ta on pärit vaesest ja vagast Saarijärvi kolkaperest. Alustas külapoe müüja abina lihakäntsakaid raiudes. 16-aastaselt läks üksinda Helsingisse, et seal töötades ja elades jätkata õppimist keskkoolis. Ta alustas nullist, töötas end Helsingis parimaks reklaami- ja turundustegijaks. Tänu oma ettevõtlikkusele ja loovusele sai ta kõigega hakkama ning tal oli tohutu usk oma võimetesse.

40-aastaselt võttis ta suure riski: pani kogutud vara ja uhke korteri panti ja asutas reklaamiagentuuri Womena. Ise ööbis kodutuna agentuuri kontoris. Põhiline, et kontor näeks välja uhke ja usaldustäratav.

Ta pidas väga oluliseks näha välja edukas, ruumid tööl pidid olema avarad ja maitsekalt sisustatud. Kui sa edukas välja ei näe, ei usu su edukusse ka tulevased kliendid. Oluliseks pidas ta alati ka töötajate välimust, see pidi olema agentuuri kuvandi vääriline.

Juhina oli ta väga kliendikeskne, hoolitses klientide eest, täitis nende isiklikke soove, tegi neile kingitusi. Ta mõjus suursuguselt, samas hästi tagasihoidlikult. Vahel oli ta tujukas, aga jäi karismaatiliseks ja hea südamega juhiks. Kunagi polnud ta väiklane.

Kui Marimekko firma 1980ndate lõpul majanduslanguses pankroti äärel oli, riskis Kirsti selle ära osta. Tema meelest tuli Marimekko soomlastele tagasi võita. Ta tundis, et ettevõtte sihtrühm on soome naised ja Marimekko on väga soomlaslik ettevõte.

Ta jätkas Marimekko eelkäija, asutaja Armi Ratia äriideed: Marimekko on rikkaliku tootevalikuga disaini- ja moemaja, mille iga toode on disainese, kuid sel peab olema ka praktiline väärtus. Inspiratsiooni saadi enda kultuurist ja loodusest, lihtsatest vormidest. Turule toodi uuesti kuulus moonimuster.

Sihikindlalt töötades ja juhtides tõstis ta Marimekko maailmaklassi disaini- ja moemajaks.

Põnev oli lugeda, kuidas ta varemetest ehitas üles eduka ettevõtte, olles ise soliidses vanuses, kuidas korraldas moesõusid Soomes ja üle maailma, kuidas rajas turundust jne.

Selles suures edusaagas leidub ka saatuslik eneseohverdus, mis on seotud Kirsti noorpõlvearmastusega, aga seda lugege juba raamatust!

Kokkuvõtteks võib öelda, et Kirsti on jätnud Soome ühiskonda suure ja väärtusliku jälje ning temalt on meil kõigil midagi õppida!

***
Ilmunud: Helios, 2021
Tõlkinud: Piret Kooli

Leia e-kataloogist ESTER.

Sirli Paimets
Eestikeelse kirjanduse osakonna raamatukoguhoidja

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga